top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverTineke Boot

Waarom doen ze niet wat ik wil? 3 sleutelvragen om eigenaarschap te vergroten bij medewerkers

In veel organisaties zijn continu verbeteren, resultaatverantwoordelijke teams en verantwoordelijkheden laag beleggen aan de orde van de dag. Deze ontwikkelingen zijn onlosmakelijk verbonden met eigenaarschap van medewerkers. Het liefst zien managers dat medewerkers zichzelf ergens over ontfermen en daarbij volle verantwoordelijkheid nemen. Maar eigenaarschap kun je niet geven, medewerkers moeten het pakken. En toch gebeurt dat niet, wat weer tot frustraties leidt bij het management: “Waarom doen ze niet wat ik wil?” Onderstaande 3 sleutelvragen helpen bij het vergroten van eigenaarschap bij medewerkers.

Sleutelvraag 1: Willen ze het wel?

Vanuit verschillende theorieën weten we dat mensen pas in beweging komen als ze zelf een belang hebben. Ervaren ze zelf een probleem, hebben ze zelf belang bij een oplossing? What’s in it for them? Hoe hoog is de urgentie om het probleem op te lossen? Als medewerkers zelf (het liefst op korte termijn) ervaren dat ze profijt hebben van een oplossing, zullen ze meer eigenaarschap gaan vertonen.

Sleutelvraag 2: Kunnen ze het wel?

Is duidelijk wat verwacht wordt van medewerkers? Weten zij waar hun bevoegdheden liggen om zelf beslissingen te nemen en wanneer ze moeten escaleren? Bezitten ze de kennis en vaardigheden om eigenaarschap te vertonen? Vaak zijn medewerkers jarenlang taakgericht aangestuurd, wat helpt is om te sturen op output met daarbij heldere kaders ten aanzien van deadline, budget, kwaliteitseisen mee te geven.

Sleutelvraag 3: Mogen ze het wel?

Dit is de belangrijkste sleutelvraag. Geef je als manager ook de ruimte of ga je je stiekem toch bemoeien met de manier waarop de medewerkers invulling geven aan het eigenaarschap? Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Als manager is het van belang dat je werkt aan het zelfvertrouwen van de individuele medewerkers en het onderlinge vertrouwen van het team.Wees daarbij dus heel bewust van je eigen rol als manager. Wat doe je als medewerkers eigenaarschap vertonen en met iets komen waar je toch niet heel blij mee bent? Wat is het effect als je ze terugfluit? Beter is om successen te delen en eigenaarschap te belonen.

Dus wil je de vraag “Waarom doen ze niet wat ik wil?” beantwoorden, begin dan eerst eens met goed in de spiegel te kijken. Wil je dat graag samen met iemand doen, dan kijk ik graag met je mee.


29 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Hoe stiller je wordt, hoe meer je kunt horen

Een paar weken geleden ging ik op stilteretraite via HealingSpace in het Mandali Retreatcenter gelegen in de Italiaanse Alpen. Gesteund door opmerkingen als "jij stil? dat hou je nog geen 24 uur vol!"

bottom of page